Een goed bemiddelingsgesprek omvat een aantal componenten die in één of meerdere gesprekken aan bod komen.
Een eerste belangrijke component zijn de spelregels rond de interactie tijdens het gesprek. De bemiddelaar bewaakt de communicatie en vraagt het engagement van de betrokkenen om niet te schelden om elkaar te laten uitspreken en om met respect naar elkaar te luisteren.
De bemiddelaar peilt vervolgens naar de feiten en gevoelens door te pendelen tussen de betrokkenen. Daarbij krijgen zij de gelegenheid te vertellen wat er aan de hand is of wat er gebeurd is. De bemiddelaar verwoordt de gedachten en de gevoelens van de betrokkenen door samen te vatten.
Daarna peilt de bemiddelaar naar de belangen en de wensen. De bedoeling hiervan is dat de betrokkenen begrip krijgen voor de emoties de belangen en de behoeften van de ander. Daarmee zien de betrokkenen in hoe hun gedrag overkomt bij de ander en hoe het komt dat de ander boos teleurgesteld of verdrietig is. Deze inzichten vormen de basis voor eventuele oplossingen.
De volgende stap is een zoektocht naar concrete afspraken waardoor de situatie voor de betrokkenen wijzigt. Om dit te bereiken stelt de bemiddelaar circulaire vragen. Bijvoorbeeld: 'Wat verwacht je van de ander' of 'Waarin kan je de ander tegemoet komen'. De vragen worden aan alle betrokkenen gesteld zodat iedereen kan bijdragen aan het herstel van de situatie.
Vervolgens nodigt de bemiddelaar de betrokkenen uit om samen de voor-en nadelen van mogelijke oplossingen te bespreken. Belangrijk is dat er geen winnaars of verliezers zijn. De betrokkenen kiezen dan voor één of meer oplossingen en maken concrete afspraken.
Na afloop van het bemiddelingstraject en met akkoord van alle betrokkenen legt de bemiddelaar de afspraken schriftelijk vast in een bemiddelingsovereenkomst.
Lees meer over bemiddeling tijdens het scheidingstraject.
Wat doet een bemiddelaar?
De taak van de bemiddelaar bestaat eruit de partijen te helpen om zelf met volledige kennis van zaken tot een billijke overeenkomst te komen die de behoeften van alle betrokken partijen respecteert.
Bemiddeling is waarschijnlijk één van de oudste en meest natuurlijke manieren om conflicten op te lossen. Elk van ons is ongetwijfeld al meerdere keren tussenbeide gekomen als bemiddelaar misschien zelfs onbewust, bijvoorbeeld om een ruzie op te lossen. Het uiteindelijke doel van bemiddeling is om tot een akkoord te komen om het geschil af te sluiten.
Het uitgeschreven bemiddelingsakkoord is het tastbaar resultaat van wat werd overeengekomen tussen de partijen. Het woord "akkoord" houdt in dat beide partijen het respecteren. Een bemiddeling gebeurt altijd op vrijwillige basis. Het is dus mogelijk dat ze afloopt zonder dat er een akkoord is. Bij bemiddeling wordt ook rekening gehouden met de toekomst de betrokkenen komen samen tot een toekomstgerichte oplossing van hun kwestie met oog voor het behoudt van een respectvolle relatie.
Het is uiteraard veel interessanter om een conflict in der minne op te lossen. Ieder van ons is zich hiervan bewust door zijn eigen dagelijkse ervaring. Een gerechtelijke procedure leidt vaak tot een onherstelbare breuk in de betrekkingen, vooral in conflicten met personen uit onze onmiddellijke omgeving, zoals familie, buren of collega's. Dit is grotendeels te verklaren door het afstandelijke, officiële en soms vijandige karakter van de procedure.
Bij het overleg onder begeleiding van een bemiddelaar gaan de partijen samen op een kalme en serene wijze op zoek naar een aanvaardbare oplossing voor hun conflict. Als de uiteindelijke oplossing door beide partijen wordt aanvaard, verhoogt dit de kansen op de toekomstige naleving ervan.
Bemiddeling is dus goedkoper, sneller en aangenamer dan een gerechtelijke procedure. Een bemiddelaar kan u helpen om uit de rechtbank weg te blijven.
Lees meer over de bemiddelaar tijdens het scheidingstraject.